Du er her: Forsiden / Frogns historie printericon a a a

Frogns Historie

Lokalhistorie, Grunnskolen i Frogn, et hefte (i lærerbibliotekene) med kap. 2 -13 etter Greta Christiansen, er i sin helhet tilgjengelig på våre nettsider.

Greta Christiansen fikk ikke fullført lokalhistorien fram til vår tid pga sykdom. (Greta døde i 1989.)
Lokalhistorien slutter med kapittelet om 1814 med prins Christian Fredriks besøk i Drøbak.
Ingen har hittil tatt på seg å videreføre den for skolen og for vår hjemmeside.

Lokalhistoriske bøker om Frogn er tilgjengelige på Frogn folkebibliotek i 2.etasje på lokalhistorisk rom, på skolebibliotek og i andre fagbibliotek.

Nå har også Nasjonalbiblioteket skannet flere bøkene. Lenker til dem er lagt ved under hvert bokverk nedenunder på siden her.
OBS: Dessverre er det ikke mulig å kopiere eller skrive ut disse skanningene fra nettet. Det en kan gjøre, er å bruke PrtSc-tasten og ta en skjermdump av en side av gangen, og så lime det bildet en har tatt inn i et tekstdokument. En får sett mer av siden hvis en bruker F-11-tasten som fjerner overflødige verktøylinjer til en trykker på F-11-tasten en gang til.

Vi anbefaler:
  • Frogn bygdebokverk bd 1- 5, utgitt 1996-2001, Frogn kommune
    Redaksjonskomité: Herman Glenne, Bernhard Magnussen og Ole-Johs Hafsten
    Fra 2012 har de fem bindene vært å få på billigsalg i Frogn bibliotek og på Follo museum.
    Nasjonalbiblioteket har skannet Bind IBind II og Bind III og Bind IV  Altså mangler bind V fortsatt.
  • Gårdshistorien, Bygdebok for Frogn, utgitt 1967, Haakon Falck Myckland
    Skannet av Nasjonalbiblioteket i 2007. Ny skanning i 2015 og lagt til www.bokhylla.no:
    Kan leses her.
    Kart over gårdene i Frogn er etterlyst av brukere av Gårdhistorien.Gårdshistorien hadde ikke kart vedlagt, men  i dag kan vi gå inn i Follo kartportal på nett, velge Frogn kommune og skrive inn gårdsnummer og bruksnummer. Da skulle en kunne finne gården. Det er likevel ikke sikkert at vi finner gården. Noen gårder er delt opp og innlemmet i nabogårder f.eks.  Follo kartportal
  • Pensjonistnytt: Et hefte som kommer ca 4 ganger i året og som har mye av den nære lokalhistorien - samtidshistorie.
  • Drøbak bys historie finner dere på Verneforeningen Gamle Drøbaks webside.
  • Akershus fylkes veghistorie, utgitt 1954, J. Gjærum.  Kan lånes på Frogn bibliotek.
    Den er nå skannet av Nasjonalbiblioteket. Les her
  • Kulturminneatlas – Follo – ferdsel og vegfar, Trond Taugbøl, utgitt i 1995 av Follo Museum, Akershus fylkeskommune og Follorådet.  Nasjonalbiblioteket har Skannet den.
  • Fraunars gamle rike - 100 årsjubileum for Frogn bondelag, utgitt 1995
    Nasjonalbibliotekets Bokhylla.no har skannet jubileumsboka her.
  • I 1982 ga Drøbak/Frogn forsvarsforening og Frogn Historielag ut en bok med tittel Hjemmestyrkene i Follo 1940 - 1945. Boka har 19 kapitler og inneholder mange foto.
    Boka er skannet av Nasjonalbiblioteket og kan leses her.
  • Folkelivet i Follo: rundt århundreskiftet skrevet av Einar Høibråten, er også skannet av Nasjonalbiblioteket i Bokhylla.no  her
  • Stedsnavn i skogen på Nesodden med Nordre Frogn, utgitt 1997 TUR-NIF-SEN, Stein Turtumøygard. Heftet kan bestilles fra Nesodden historielag
    Nasjonalbiblioteket har skannet heftet.
  • Akershus museum har i det siste gjort en stor innsats for å få alle de viktigste historiske stedene i kommunene på sitt nettsted med tanke på bruk for elever.

Diverse jubileumshefter for skolene i Frogn finnes på Frogn bibliotek.

Publisert 06.07.2004
(sist oppdatert 26.05.2016)