Leder:

Du er her: Forsiden / Minneord printericon a a a

Nestleder Torstein Aamodt døde 15. juli 2014

Torstein Aamodt

(Minneord fra vår leder offentliggjort i Amta tirsdag 29. juli 2014.)

Så kom dagen, dagen vi for ca. 2 mndr. siden visste ville komme, budskapet om at Torsteins stemme har stilnet for alltid. En stemme som bar, uten mikrofon, både utendørs og inne i store lokaler. Han hadde en fortellerglede og et spesielt engasjement som gjorde at folk lyttet.

Han øste av sine historie-kunnskaper som fra en Sareptas krukke.

På Torsteins hjemmeside skriver han at det er den Amerikanske borgerkrigen og 2. verdenskrig som er hans spesialområder, men du verden for et register han spilte på i tillegg. Alt fra ski-historie fra Drøbak og Frogn, kunstnere som har bodd i Drøbak og distriktet, familiedynastier og ikke bare 2. verdenskrig men hele vår krigshistorie.

Torstein hadde en rolig og sindig fremtreden med glimt i øyet og smil om munnen. Han kunne gi uttrykk for sterke meninger som han til tider ikke gikk på akkord med.

Vi i Frogn Historielag ble kjent med Torstein da han meldte seg inn i laget i 2007. Med hans interesse og engasjement ble han som en selvfølge valgt inn i styret i 2009 og har fra 2010 vært nestleder i historielaget. Torstein har vært en fantastisk ressurs for laget vårt. Han har vært kreativ i forhold til ideer om turer og temaer for medlemsmøter. Han guidet selv mange av turene og holdt en rekke av foredragene, alltid med stort oppmøte. Han har representert historielaget i komiteer og utvalg. Han var Frogn Historielags vararepresentant i Follo Historielag, var medlem av Årunggruppa. Han var ivrig bruker av arkivet vårt, og en inspirator for Tore Vik som har ansvar for det.

Leder i historielaget ville Torstein ikke være, han ville ha frihet til å mene og uttrykk sine meninger.

For meg var Torstein en uvurderlig støtte. Dersom jeg var usikker på saker, var oftest Torsteins klare ja eller nei frigjørende, og ga en følelse av at riktig beslutning var fattet.

I vår elektroniske verden får historielaget mange ulike henvendelser, alt fra for eksempel en oldefar som var gårdsarbeider på en gård i Frogn, til seilskip som skal ha grunnstøtt et elles annet sted i området Son / Nesoddtangen. Alle henvendelser må besvares, og med Torsteins fantastiske lokalkjennskap ble henvendelsen ofte videresendt til Torstein med spørsmålet, ”vet du noe om dette?» . Svarene kom veldig raskt.

Takk for innsatsen for Frogn Historielag, Torstein, ingen kan fylle din plass.

Torstein snakket med stolthet om familien sin, det jo den som er hardest rammet. Vi i Frogn Historielag vil uttrykke vår medfølelse i tapet av en kjær ektemann, far, sønn og familiemann.

Frogn Historielag

v/ Solveig Krogsrud.

De som deltok på begravelsen på Folkvang fulgte kisten til en grav på den gamle delen av Frogn kirkegård. Det var et minnesamvær sammen med familien i hagen på Seiersten etterpå.

Publisert 03.08.2014
(sist oppdatert 03.08.2014)

Du er her: Forsiden / Minneord printericon a a a

forsiden | program | styret | grupper | minneord | høringsutvalget | laura brun | vedtekter | utgivelser | slektsgransking | historiske stier | registrering